Nieuws

1 november 2012
Onvergetelijke tournee door Zuid-Afrika

Een onvergetelijke ervaring: dat is het unanieme commentaar van de Country Trail Band na de tournee die we samen met Piet Smit van 12 t/m 21 oktober 2012 door Zuid-Afrika hebben gemaakt. Nadat Piet al meerdere keren met ons door Nederland en België had getoerd, waren de rollen nu omgedraaid. Een verslag in tekst en beeld.

Op vrijdagochtend vertrokken met we met vijf bandleden (Ruud, Hans, Gideon, Kees en Wim) en drie echtgenotes (Ellen, Diana en Emmy) met de KLM van Schiphol naar Johannesburg. Na een lange reis kwamen we daar ’s avonds laat aan.
Hieronder volgt een kort verslag van de belevenissen:

Zaterdag 13 oktober
Wakker worden in het grote huis van Piet met allerlei vreemde vogelgeluiden, andere geuren en andere planten. ’s Middags even shoppen, vooral voor de dames, en verder apparatuur in orde maken voor de tour en het repertoire doornemen. In de avond bijtijds naar bed, want morgen staan er twee concerten op het programma.

Zondag 14 oktober
Vroeg uit de veren en om 09.00 uur het eerste concert in de Nederduits Gereformeerde Kerk Silvertonkruin in Pretoria. Zo’n 250 bezoekers kijken eerst even de kat uit de boom met die Hollanders, maar komen gaandeweg steeds meer in de sfeer en wij dus ook. Vervolgens op pad naar de volgende kerk NG Lux Mundi, ook in Pretoria. Gezellige setting met tafeltjes met allemaal lekkernijen. Net als ’s ochtends veel enthousiaste reacties en leuke gesprekken.

Maandag 15 oktober
Weer heel vroeg op voor een lange reis naar Hazyview, net buiten het Krugerpark. Piet blijkt steeds wat te optimistisch in het schatten van de reisduur. Bij Elephant Whispers wacht ons iets heel bijzonders: rijden op echte Afrikaanse olifanten. We leren veel over het leven en het karakter van deze bijzondere dieren waarvan Djembo, de grootste, ongeveer 4 meter hoog is.
’s Avonds eten in een sfeervol restaurant en genieten van Afrikaanse dansen. Verblijf in een prachtig motel, waar we echter maar zo’n drie uurtjes van kunnen genieten, want we moeten heel vroeg opstaan.

Dinsdag 16 oktober
Bij het krieken van de dag door het Krugerpark: een bush walk van een uur met twee bewapende rangers. We horen leeuwen in de verte. Het groepje van Gideon ontmoet een neushoorn. Giddy is snel met zijn camera en heeft een van deze ‘big five’ digitaal vastgelegd.
Daarna enkele uren in een open Landrover door het park met Marina, een leuke jonge vrouw die zich het multi-tasken tot in de overtreffende trap eigen heeft gemaakt. Wil je ook met haar op stap: ga naar www.animalsinafrica.co.za.  Prachtig om vele dieren in het wild te zien, die wij alleen maar in de dierentuin hadden gezien.
’s Middags naar Skukuza, een dorp voor het personeel midden in het park. ’s Avonds spelen we daar in een kleine kerk: mooi intiem concert. Buiten is het heerlijk weer: binnen een ijskelder door een gigantische airco. ’s Avonds laat valt de stroom uit tijdens een onweersbui. Het is dan pikdonker. Hans wil – daar is hij manager voor – heldhaftig vooruit lopen. Hij wordt tegengehouden door een ranger. Als het donker is komen de hyena’s en die vallen loslopende mensen aan.

Woensdag 17 oktober
Taking the long way home: we zitten 12 uur in de auto om terug te keren naar Pretoria. Piet laat ons onderweg prachtige plekken zien zoals God’s Window met schitterende vergezichten en de Mac Mac waterval. We stimuleren de lokale economie met het kopen van souvenirs. Onderweg krijgen we nog een boete voor rijden over een doorgetrokken streep: Piet heeft zijn eigen ‘You don’t play for nothing’momentje.

Donderdag 18 oktober
Uitrusten van de vermoeienissen van de reis bij het zwembad. ’s Middags onderweg naar de Rant en Dal Kerk in Krugersdorp. Door een enorme file – ja ook in Afrika – arriveren we laat. Dankzij prima lokale apparatuur en vooral heel goede en behulpzame geluidsmensen zijn we toch op tijd klaar voor het concert. De sfeer is bijzonder en het contact met de bezoekers hartelijk.

Vrijdag 19 oktober
Met Piet naar het Voortrekkersmonument: een indrukwekkend inzicht in de geschiedenis van het land en het harde leven van de eerste blanke pioniers. Tijdens de hele reis ervaren we hoe de tegenstellingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in het land groot zijn. Niet alleen tussen blank en zwart, maar ook tussen zwarte mensen van verschillenden stammen.

’s Avonds dineren in een restaurant waar ook de stroom uitvalt. Daarna gaan de barbecues aan voor een super lekker stuk vlees.

Zaterdag 20 oktober
Een lange autoreis naar Odendalsrus in Vrijstaat. We logeren bij een bijzonder gastvrij echtpaar dat grote rijkdom heeft vergaard met een industrieel bedrijf. Maar liever zijn ze bezig met hun wilfarm en land (in totaal ca 11.000 hectaren). Wij krijgen een rondrit in een open terreinwagen en zien vele prachtige dieren van heel dichtbij. ’s Middags geven we een concert ergens midden op een vlakte onder een afdak: prachtige ervaring.
’s Avonds slapen we in de gastenverblijven van het echtpaar rond hun landhuis. Alles moet in de donker op de tast want ook hier is de stroom uitgevallen.

Zondag 21 oktober
Om 04.00 uur (!) opstaan. Ondanks het zeer vroege uur heeft het echtpaar gezorgd voor een uitgebreid ontbijt. Daarna weer de auto in op weg naar de NG Falcon Ridge Kerk in het stadje Vereeniging. Daar geven we ons laatste concert tijdens deze tour. De reacties zijn hartverwarmend. ’s Middags terug naar Pretoria om te pakken en dan naar het vliegveld voor de terugreis.

Geweldig dankbaar zijn we voor wat Piet en zijn vrouw Elmarie allemaal voor ons hebben gedaan. We zijn er enorm van onder de indruk. Boven alles zijn we dankbaar voor de zegen die we hebben mogen verspreiden en zelf ook hebben mogen ervaren. Dit soort bijzondere ervaringen neem je voor de rest van je leven dankbaar als bagage mee.